Wednesday, April 23, 2008

skema???

mengambil sedikit masa sementara tggu masuk waktu mgrb ni...damai nk cerita sikit ttg 'skema'...
bile seseorg dikatekan skema...maka tertunduk dan tersipu malu2 kucing laaa org tersebut...tak kurang juga ada yg melenting apabila dicop sbgi seorg yg skema....dan tak mustahil juga,ada yg bangga menyatakn dia adalah seorg yg skema...
hakikatnya....sbgi seorg insan yg inginkan kpd kejayaan...sikap atau sikap skema ini mau tak mau MESTI ada dlm diri....
ape sbnrnye yg dimksdkan dgn skema ni???....menurut penafsiran damai....skema ni satu sifat yg melibatkan ketelitian dan ketepatan....(ni damai punye tafsiran laaa....klu bercanggah dgn korg punye tafsiran...xbermakna korg punye tafsiran salah...dan dlm mase yg same,xbermakna tafsiran damai salah hehe)
nk jadi seorg pelajar yg cemerlang....kite mstilaa menepati masa...dtg kls dan lecture tepat pada masenye...kite mstilaa cube utk menjwb setiap soalan xm dgn penuh terperinci dan tepat....barulaa dinamakn skema...barulaa hampir kpd kejayaan...
dlm hal ibadat pn begitu...kite kenelaa solat tepat pada waktunya....jage dgn teliti setiap apa yg kita bace dlm solat...bace al-quran dgn tajwid yg btl...semua ni termasuk dlm tafsiran skema...
mksdnye di sini,islam sendiri mengajar penganutnya utk bersikap skema dlm kehidupan seharian...cume kite je yg memandang skema itu sbgi satu perkara yg memalukan....
cthnya,duduk di barisan hadapan dlm kls ataupun dlm lecture....kite confirm akan dicop sbgi skema...tetapi,bukankah itu merupakan ajaran dlm islam...di mana kita harus berada hampir dgn guru yg mmberi ilmu...
fikir2kanlah wahai sahabat....awasilah diri apabila berkata2...jgn memandang org yg skema sbgi seorg yg ketinggalan zaman...sedangkan sikap itulah yg seharusnya ada dlm diri kita....
buat yg bersikap skema atau yg digelar sbgi skema...berbanggalah menjadi seorg yg skema krn insyaAllah anda lebih mudah utk hampir kpd kejayaan...bkn shj kejayaan di dunia malahan akhirat juga....bkn sng utk melatih diri menjadi seorg yg skema dan lebih susah utk meng'istiqamah'kan diri utk menjadi seorg yg skema....
akhir kalam....berbahagialah org2 yg skema....
Allahu a'lam...~n~

Tuesday, April 15, 2008

takutnya kene belit ular....huhu




itulah akibat apabila kita keluar daripada jemaah....kita akan mudah diterkam dan menjadi mangsa kepada anasir2 jahat yg sentiasa menunggu masa utk merosakkan kite....hiduplah dalam jemaah sahabat2....moga2 kita terselamat dari segala ancaman insyaAllah.....

Monday, April 14, 2008

kesedihan yg berulang kali...


memang sukar melenyapkan rasa sedih di hati....lebih2 lagi apabila kita ni jenis org yg memang kuat daya ingatan....hehe


utk ke sekian kalinya,damai merasakan kesedihan itu....kesedihan akibat kelalaian dan keterlupaan yg berulang kali....kelalaian yg semakin berleluasa di zaman ini...yg boleh dilihat di mana2 sahaja....


persoalannya,meskipun berkali2 damai melihat kelalaian yg menimpa segenap makhluk ini,ditambah pula dgn pengalaman damai sendiri....mengapa damai masih lagi menjadi mangsa kelalaian itu pada hari ini.....tidak sedarkah kau wahai diri???....tidak serikkah bermain dgn kelalaian yg akhirnya membuatkan diri ini terduduk menangisi kesilapan diri?....

memang kelalaian itu menggembirakan dan membahagiakan,andainya ia membawa kpd sesuatu yg hakiki....andainya kelalaian itu hanyalah sekadar suatu harapan yg tidak pasti,maka pasti ianya membawa kpd juraian airmata....

Ya Allah,aku memohon kepadaMU...agar Kau berikan aku kekuatan utk mengatasi kelemahanku dalam menempuh ujian kelalaian ini....biarpun setelah sekian lama,aku masih gagal mengawal kelemahanku....jadikanlah aku sekuat Rabiatul Adawiyah,yg tidak sedikitpun tergoda dgn kelalaian yg bersifat sementara ini....ameen...

~hanya nukilan sekeping hati....sama ada ianya berlaku atau tidak atas diri damai,biarlah menjadi rahsia antara damai dan Allah yg menciptakan rasa cinta dalam diri damai~

Saturday, April 12, 2008


wajah yang kurindu


di sebalik hijab rahsia
terkandung wajah istimewa
dambaan penghuni taman idaman
balasan tambahan yang dijanjikan * (1) (yunus:26)
dari debu hitam yang terpelihara
dan kehinaan yang dihindar jaga


wajah-wajah yang berseri-seri
pada hari terlerainya misteri
milik tiada sekutu Rabbulizzati
kepada-Nya seluruh umat melihat* (2) (al-Qiyamah 22-23)
atas puncak nikmat segala nikmat
menyaksi wajah-Nya walau tiada bertempat


wajah-wajah yang bermuram durja (3) (al-Qiyamah 24-25)
nestapa sengsara yang bakal tiba
dahsyat malapetaka tiada terhingga
bingung resah golongan kafir laknat
menyesal janji dimungkir nikmat
lantas bersedia azab sengsara
neraka puncak sengsara segala sengsara


tiada pertemuan yang lebih diharapkan * (4) (al-ankabut 29:5)
selain liqa’ bersama Kekasih tercinta
suatu masa yang amat kunanti
walau bila masa yang dijanji
kerana kuyakin janji Ilahi
tiada yang benar selain pasti


melihat wajah-Mu Rabbi
punya syarat yang harus ditepati* (5) (Al-Kahfi : 110)
amal soleh serta tiada sekutu
dalam ibadah hatinya tentu
tiada Tuhan selain-Mu Yang Satu
Allahurabbi wajah yang kurindu!

untukmu wanita..............


:. Wanita Solehah .:


Wanita Solehah Penghibur Hati
Wanita solehah Sentiasa tenang jiwanya
Lantaran sentiasa membesarkan Allah di dalam solatnya
Dan Sunnah Rasulullah menjadi jalan hidupnya
Kalamullah adalah akhbar dan hiburan
Janji-janji Allah adalah jaminan ketenangan
Sumber jiwanya beroleh kekuatan
Agar sabar merintangi musibah
Istiqamah dalam mujahaddah
Berteguh menjunjung hukum-hakam Allah

Jiwanya damai,tidak mudah bergoncang
Ujian hidup baginya fitrah;
Sebagai mehnah, didikan terus dari Allah
Salah satu antara dua :
Tanda kasih sayang Allah atau penghapusan dosa yang meningkatkan iman
Berwaspada dengan firman Allah :
" Barangsiapa yang tidak rela terhadap takdir Ku
Tidak sabar terhadap cubaan Ku dan tidak syukur terhadap nikmat pemberian Ku,
Maka carilah Tuhan selain Aku"

Berkhalwah pasrah di hujung malam munajatnya adalah bicara cinta
Rintihan dan pengaduan adalah bait puitis
Tidak pernah merelakan dirinya hanyut dibuai perasaan
Gelodak rasanya tidak mudah dituruti

Dia insaf...
Hiburan yang tidak membimbing jiwa ke arah cinta ketuhanan
Adalah pembohongan dan sia-sia
Ketenangan yang diilhamkan hanyalah sementara
Sentuhan iramanya tidakkan mampu memecahkan masalah
Gemerlap sinarnya tidakkan menyuluh jalan keluar
Bahkan jiwanya yang sakit akan semakin parah
Tusukan asyiknya adalah jarum-jarum syaitan
Matahati akan buta, kaburlah hikmah yang tersirat
Tidakkan nampak jalan akhirat
Inilah yang ditakuti dan sentiasa diawasinya !!
Maka kepada Allah lah dipanjatkan segala pengaduan
dan Dia-lah sebaik-baik tempat pergantungan.
Seperti yang dinukilkan dalam firman Allah :
"Apabila ditimpa musibah , mereka mengucapkan;
Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepada-Nya lah kami kembali.
Mereka itulah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhannnya
dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk "(Al-Baqarah : 156-157 )

Inilah wanita solehah yang tidak akan membiarkan dirinya
menjadi busar panahan syaitan diperalatkan untuk mengumpan kaum Adam
Memandangnya menyejukkan mata
Dirinya yang tenteram memberikan hiburan


Kiranya ia seorang isteri keperibadiannya akan menghibur suami
Seperti yang diungkap oleh pujanga sufi
" Rumahtangga menjadi gelanggang dan kebanggaan
Anak-anak menjadi murid
Dialah mursyidnya
Harta suami dijaga dengan sempurna
Dilepaskan suami berjuang dengan rela dan bangga
Dirumah dan diluar
Maruahnya sentiasa dijaga
Sentiasa menguntum senyum
Dihadapan suami
Sanggup hidup berdua
Mati bersama
Lantaran mengharap keredhaan Allah semata-mata
Memadai dengan apa yang ada
Tidak pernah menuntut apa yang tiada
Menjadi tulang belakang perjuangan suami
Hingga suaminya terasa Rumah itu syurga
Menjadi sumber kekuatan jiwa dalam menegakkan jihadnya
Natijahnya : Lahirlah jiwa sakinah bernafsu mutmaiinnah
Dan mendapat alu-aluan Allah :
"Kembalilah kepada Tuhan mu dengan hati yang puas lagi diredhai-Nya"(Surah Al-Fajr : 27 )

Wednesday, April 9, 2008

tafsirkan lirik ini mengikut fikiran sahabat2 sendiri....

satu misteri - Brothers ( feat Waheeda )

Satu Misteri
Album : Brothers Reunited
Munsyid : Brothers ft Waheeda
http://liriknasyid.com

Hadirnya bak hembusan bayu
Meniup lembut dan mengusik kalbu
Dibuai lena hingga terlupa
Semuanya ditelan masa

Namun ada yang memelihara
Bunga-bunga cinta disemai dijaga
Kerna percaya pada kembangnya
Yang akan mewarnai dunia

C/S
Cinta..
Tersematkah di istana janji dua jiwa
Cinta..
Terleraikah di antara kaca dan permata
Atau saksi buta..
Rintihan hamba di malam yang gelap gelita

Mungkin bukan cinta biasa
Bukan jua helah pendeta
Yang memuja..Yang terkecewa
Tampak kabus dipinggir senja

Repeat C/S

Terleraikah segalanya
Satu misteri di dunia yang fana
Namun harus dipelihara
Walau sementara tak mengapa

Repeat C/S

Yang tiada pernah memungkirinya janjinya...
Yang kekal untuk selama-lamanya...


~lagu dan lirik yg indah...memerlukan sebenar2 "cinta" utk menafsirkannya...the latest song which i love to listen to....semoga tidak melekakan damai dan sahabat2 semua~

Tuesday, April 8, 2008

bile syg,tinggal2kan???


"papa nk fitri ingt,yg papa sgt sygkan fitri"....

dialog seorang ayah kpd anaknya dlm satu cerita melayu bertajuk "lagu buat ibu"....slps si ayah melafazkan kate2 tersebut,dia pun terus keluar dari rumah dgn membawa sebuah beg besar...meninggalkan anak dan isterinya menangis kesedihan...

damai terfikir....inikah yg dimksdkan dgn "syg anak tgn2kan...syg isteri tinggal2kan"...

meninggalkan isteri sebatang kara,membesarkan anak sendirian...nasib baik dlm citer tu,anaknya cume seorg dan isterinya pula mempunyai pekerjaan yg baik...mungkin xdelah susah sgt kehidupan mereka....

kat sini damai xnk ckp lebih2 pasal kehidupan rumahtangga ni...almaklumlah,belum ade pengalaman hehe damai cume nk relatekan dgn hubungan kita dgn Allah Taala...

kita sering menyatakan..."aku cintakan Allah dan RasulNya"...."tanpa cinta Allah,siapalah aku"....etc... tp,dlm kehidupan sehari2,kita sering meninggalkan suruhanNya sama ada sengaja atau tidak...adakah ini "syg tggl2kan" yg kita mahukan?....

cuba bygkan ketika 2 insan sedang hangat bercinta...bile sehari x meng"contact" antara satu sama lain,sudah pastilah hari tersebut berlalu dgn penuh kedukacitaan....kita INGIN SENTIASA BERADA DI DALAM PEMERHATIAN INSAN YG KITA SAYANGI wlupun kdg2 si dia yg kita sayangi itu sering melukakan hati kita......ini bkn sekadar kate2 ttpi fitrah seorg manusia...

tetapi,alangkah peliknya....kita langsung tidak merasa apa2 kekosongan bila kita meninggalkan kasih sayang Allah.....kita langsung tidak menitikberatkan apa yg Allah suka dan apa yg Allah benci....sedangkan Allah amat kasih pada kita dgn hanya memberikan kita apa yg terbaik utk kita,wlupun kadangkala pemberian tersebut tidak menepati citarasa kita....adakah Allah,Tuhan yg Maha Penyayang akan memberikan sesuatu yg tidak bermanfaat pada kita???....

kita memerlukan pimpinan Allah dalam setiap apa yg kita lakukan...tetapi,dlm mase yg same kita bertindak dgn pergi jauh dariNya....betapa hinanya kita ini.....tidak malukah kita,meminta2 pertolongan,tetapi selepas diberikan bantuan,kita pergi tanpa menoleh sedikitpun kpd yg memberi pertolongan....

kekuasaan Allah tidak akan terjejas wlupun kita taat atau ingkar akan perintahNya....oleh itu,adalah rugi kita sbgi makhluk ciptaanNya,mengabaikan kasih syg yg diberikanNya pada kita...

mgkn pepatah ini boleh digunapakai dlm bbrapa situasi...contohnya,si suami yg keluar mencari rezeki lalu meninggalkan isterinya di rumah....tetapi,dlm konteks hubungan dgn Allah,perkara ini tidak seharusnya berlaku....

wahai sahabat,damai menulis bkn utk suka2....tetapi,damai harap setiap apa yg damai ingin sampaikan,sedikit sebanyak menjadi wadah utk panduan kita bersama...damai bukanlah seorang yg layak utk berbicara.....tetapi,jgnlah pandang pada diri damai yg lemah ini,sebaliknya ambillah apa2 yg baik melalui kata2 damai....semoga kita dapat meng"improve" diri kita dari sehari ke sehari....agar kita tidak malu dgn amalan kita di dunia di dpn Allah di akhirat kelak....

~semoga Allah sentiasa berada di dalam hati kita~

Monday, April 7, 2008

peluang yg hny sekali....


hari ni balik kelas awal...best2 hehe boleh rehat2...boleh makan2...boleh tido2...boleh ape2 je laaa hehe


skg cycle yg paling mencabar bg kehidupan seorg pelajar medic iaitu cycle forensic...mungkin tak semua rasa mencabar,bg damai ianya mmg btl2 memerlukan kekuatan tak kisahlah dr segi fizikal mahupun mental...


hari ni hari kedua kelas...dan kedua2 nya memerlukan group damai utk masuk ke bilik autopsy utk melakukan bedah siasat mayat...dlm kedua2 hari ini,damai tidak masih tidak berpeluang utk melakukan pembedahan tersebut...insyaAllah giliran damai akan tiba hari rabu nnt...semoga Allah memberi kekuatan pada damai dan sahabat2 yg lain...


smpi shj ke bilik autopsy,sahabat2 yg bertugas hari ni terus memakai apron yg disediakan dan memulakan tugas...tugas dimulakan dgn memeriksa pakaian yg dipakai oleh mayat ketika ianya ditemui...dari jaket hingga ke stokin dan kasut,pemeriksaan hendaklah dilakukan dgn penuh ketelitian...


selepas pemeriksaan pakaian,"external examination of the dead body" dilakukan....kulit mayat dari kepala hingga ke kaki diperhati dan sebarang perubahan yg ada dicatat...dgn pemeriksaan luaran ini juga,kita dpt mengetahui masa berlakunya kematian dan sebab berlakunya kematian..


diringkaskan cerita,pemeriksaan organ dalaman dilakukan...thoracic and abdominal cavity di buka...subhanallah,Maha Suci Allah yg menciptakan,bertapa kemas dan tersusunnya organ dalam badan manusia...wlupun seseorg itu kurus,tetapi bila dikeluarkan organ2 itu,pasti tidak terfikir oleh akal bagaimana organ yg besar2 itu boleh tersusun rapi dlm badan...bermula dari otak hinggalah ke usus...setiap organ dikeluarkan dari badan utk diperiksa...sebarang perubahan dicatatkan bg mengetahui punca kematian....stage inilah yg paling mencabar dan memerlukan kerjasama yg penuh antara satu pelajar dgn pelajar yg lain...setelah kesemua organ diperiksa,organ2 itu dimasukkan semula ke dalam badan mayat...dan betapa lemahnya sifat manusia ini,organ2 itu tidak dapat dimasukkan sepenuhnya seperti sebelum dikeluarkan...Ya Allah,hebatnya penciptaanMU....


selepas membuat sedikit perbincangan ttg punca kematian,kami diberi tugasan utk esok,dan dibenarkan pulang....lega terasa di hati kerana berakhir sudah cabaran utk hari ini...satu lagi cabaran menanti hari rabu nnt di mana damai dan 3 org sahabat lain akan berpeluang melakukan bedah siasat....semoga dipermudahkan...


tu je nak cerite...makin banyak yg damai belajar,semakin memberi keinsafan pada diri damai yg kerdil ini...betullah org kata,sesiapa yg belajar medic sepatutnya akan merasa lebih insaf dan lebih mendekatkan diri pada Allah...krn dalam proses pembelajaran ini,terlalu banyak kehebatan Allah yg dapat damai pelajari...


~syukur kpd Allah atas peluang yg diberikan~

hayatilah...

video

Sunday, April 6, 2008

jgn campurkan....


assalamualaikum sahabat2 semua...semoga sentiasa di dalam keberkatan dan kasih sayang Allah...=)


damai baru habis cycle hospital surgery...4 hari je pun...kali ni topik lebih kpd post-op disease (penyakit yg dtg selepas pembedahan)...bile fikir,mmg menyeksakan...yela,kita dibedah utk menyembuhkan penyakit,tapi ditaqdirkan Allah,lps pembedahan penyakit A,dtg pula penyakit B...bak kata pepatah melayu "keluar mulut naga masuk mulut buaya"...nauzubillah...


tidak kisahlah apa jenis pun musibah yg dtg...yg pntg,kita mesti sentiasa bersangka baik dgn Allah...krn setiap inci perkara yg berlaku pada kita,tidak kira ianya baik atau buruk,PASTI ada hikmah yg tersembunyi....teringt kata2 dr 'aidh abdullah al-qarni dlm kitabnya 'La Tahzan" ~kerana belum tahu hikmah maka engkau lemah~ (^_~)


hari terakhir cycle belaja topik pancreas..sejenis organ dlm badan yg berfungsi mengeluarkan enzim utk proses pencernaan dan mengeluarkan insulin utk mengawal tahap gula dlm badan...

adelaa lagi fungsi lain tapi tak perlu damai cerita kat sini sbb itu bknlah tujuan utama artikel ini ditulis...hehe (bkn ngelat tau)...


maka,apabila pancreas telah rosak,proses pencernaan kita akan terganggu...dan pesakit juga akan mengalami satu penyakit yg cukup dikenali ramai iaitu "kencing manis"


seorang doktor mensarankan pesakit pancreas ini makan byk makanan berlemak dan makanan manis...kate doktor itu "mkn je ape2,ia takkan memberi ape2 kesan pada anda selagi anda ambil ubat yg sepatutnya"...pada pendapat sahabat2 semua,betul ke tidak cara doktor tu?...hehe fikir betul2...hehe


jelas,nyata dan terang doktor itu melakukan kesilapan...kesilapan yg boleh menjadikan pesakit lebih teruk keadaannya...nauzubillah...


kita tidak boleh mencampurkan 2 bnda yg bertentangan sifat wlupun pada pandangan luarannya,ia membawa kpd kebaikan....dlm kes pesakit ni tadi,mgkn doktor tu disayangi pesakit tersebut...kate pesakit "baiklah doktor tu,dia kasi aku mkn semua,xde pantang2...klu doktor lain jgnlah harap...baik ko pergi dapatkan rawatan dari dia...dia "spoting"...best"....tetapi,hakikatnya???


seperti biasa,damai cube relatekan dgn kehidupan kita sbgi hamba Allah...KITA TDK BOLEH CAMPURKAN 2 BNDE YG BERTENTANGAN SIFAT.....


sng ckp..."klu inginkan syurga Allah,mesti takutkan neraka Allah"...klu sekadar nk syurga Allah tapi masih melakukan yg dilarang,makanya,impian hny tggl impian....( mmg akan masuk syurga jugak selagi kita mati dalam islam,cume lmbt sikitlaa)


Rasulullah saw bersabda "di dlm badan manusia ada seketul daging,kalau baik daging itu,baiklah seluruhnya,jika ianya buruk,maka buruklah keseluruhannya"


baginda tidak pun mencampurkan antara 2 sifat itu...klu baik,maka baiklah..klu buruk,maka buruklah...kene pilih satu je...XLEH CAMPUR2...


fhm x ni...hehe minx maaflah damai bkn penulis yg baik....wlu bagaimanapun,damai harap sahabat2 boleh dpt sedikit manfaat bila baca blog ni...


akhir kata,berusahalah memperbaiki diri...tidak mudah utk berubah tetapi ianya bukan mustahil...


INGAT!!!!!!!!!!!!!! yg baik tidak boleh bercampur dgn yg buruk....


~nk tutup aurat tp pakai baju kecik2...mana satukah yg kita inginkan?...~




sekadar penyeri...(dahlaa x center...up je laa hehe)

Wednesday, April 2, 2008

buatlah sikit daripada x buat langsung....


bz pulak kebelakangan ni...xsempat nk post sumthing...ni curi mase study sikit nk tulis post ni...
ape yg damai nk smpikan kali ni?..."buatlah sikit daripada xde langsung"...klu dgr,mmg rase mcm xbgsnye laaa insan yg amalkan prinsip ni...tp hakikatnye,ade byk kebaikan yg dtg hny dgn prinsip yg simple ini....(as long as niatnye btl ok...)
sbnrnye damailah antara salah sorg yg amalkan prinsip ni...hehe contohnye,dlm nk membace hometask....huhu katelah dalam sehari ade berpuluh pages nk kene bace....makanya,amat jaranglaa damai akan abiskan pages tersebut hehe...selalunye damai akan bace sikit je..amik mane yg rase2 penting...tutup buku n menuju ke katil utk zzzzzzzzzzz....

nmpk mcm pemalas kan...hehe (mmg pn)...tp itulah yg damai nk cube smpikan,biarlah org kate kite pemalas,tetapi kita tahu apa yg kite buat...x kisahlah wlupun bndenye sikit,yg penting kita ade usaha utk membuatnye...mmg sebaik2nye kite habiskan,tp buat sikit pn ok....hahaha dah start dah buat ayat pening....

sbnrnye,di sebalik prinsip ni,damai nk relatekan ttg kehidupan kite sbgi org Islam...mcm mane kite leh aplikasikan prinsip nih?...

sng je...dlm sehari2,kite kene update iman kita...tp xsemua org boleh update iman dia sekali byk, cth;ngaji,hafaz quran,solat sunnat,dgr ceramah,pegi usrah,berdakwah bilik ke bilik....(hyperbola mode)...hehe hmm xsemua boleh buat sebanyak tu...

jadi,berpegangkan prinsip ni,kan lebih baik klu kite buat sesuatu wlupun ianya sedikit....contohnye,klu kite jns yg lemah dlm solat (asyik nk terbuang angin je kejenye)..maka,kite bykkan berzikir atau mengaji (gune tafsir)....ditaqdirkan pulak kite jenis yg x ramah (means x brape pndi nk bergaul dgn jiran tetangga - jgn xtau,wujud org mcm ni)..makanya,kite boleh update iman kite dgn melihat dan mendgr ceramah2,video2 yg berkaitan dgn iman...

mudah kan...jgn kite tinggalkan terus tnpa berbuat sesuatu...LEBIH2 LAGI DALAM HAL AGAMA....krn Allah dah pesan dlm Al-Quran :

"barangsiapa mengerjakan kebaikan meskipun sebesar zarah,akan dilihatnya (balasan) kebaikan itu" - (7)

"barangsiapa mengerjakan kejahatan meskipun sebesar zarah,akan dilihatnya (balasan) kejahatan itu" - (8) (al-zalzalah)

oleh itu marilah kite beramai2 berusaha utk buat yg sedikit,daripada kite x buat langsung...

tetapi diingtkan dgn tegas di sini....klu kite mmg jenis yg mampu buat byk,teruskan....tepuk dada tanya iman (^_~)