Saturday, January 1, 2011

monolog di tahun baru...

~ masa untuk muhasabah....setelah sekian waktu lalai dengan dunia ~

sebagai anak.....aku telah melukai hati ibu aku yang tercinta atas satu kehendakku yang tidak diperkenankannya....aku jadi marah dan sedih sehingga aku terlupa jasa dan pengorbanannya terhadap aku....aku jadi lupa bahawa syurgaku terletak pada redhanya ibu padaku....namun,kerana dia seorang ibu,mudah sahaja dia memaafkanku dan melayanku dengan baik seolah2 tiada apa2 yang berlaku antara kami.....

sebagai kakak.....aku tidak memikirkan apa yang terbaik untuk adik aku yang seorang ni....aku masih gagal menjaga haknya sebagai seorang adik....aku tidak mampu membantu untuk masa depannya....sedangkan aku tahu,dia kini sepenuhnya bawah tanggungjawabku....

sebagai cucu....sudah lama aku tidak melawat insan tua yang kesunyian itu....paling terakhir aku medapat tahu nenekku itu terjatuh di bilik air dan memerlukan untuk dijahit dahinya...semoga nenekku semakin sembuh dan sihat sejahtera...akan aku pulang melawatnya jika ada kelapangan waktu...insyaAllah....

sebagai kawan....aku gagal memuliakan teman2ku sebagaimana yang seharusnya...aku terlalu taksub dengan pekerjaanku sehingga aku tidak endah akan khabar mereka...bila kali terakhir aku berjumpa mereka juga sudah tidak mampu aku ingat tarikhnya....nasib baik aku ada 'personal assistant' yang sedia meng'update' status kawan2 kepada aku...

sebagai teman....akulah insan yang paling banyak menyakiti hatinya sedangkan sepatutnya akulah tempat dia mengadu dan berkongsi kesedihan....semakin dia cuba menyatakan kasihnya,semakin aku ingin pergi jauh darinya...jika ditanya kenapa,aku sendiri tiada jawapannya...maafku aku teman...

sebagai manusia....sudah lama aku tidak mendengar peringatan2 yang bisa melembutkan hati yang kian keras ini...kata2 yang boleh meredakan setiap keresahan yang aku alami....tersalahkah aku memilih untuk menjadi seorang doktor?....waktu kerja yang tidak tentu menyebabkan aku terlepas untuk mencari makanan untuk diriku....

sebagai hamba....hinalah aku pada pandangan-Nya....hanya aku dan Dia tahu betapa kotornya diriku ini....ampunkan aku Ya Allah....

~~ aku yang masih mencari-cari erti hidup ~~

No comments: